Üdvözöljük a

Szervezetfejlesztés Lean-nel | Fejér Megyei Kereskedelmi és Iparkamara

honlapján!

-

Pályázatok - Széchenyi 2020 Információk első kézből

Kamarai rendezvények

<< 2017 Szeptember >>
KeSzeCsüSzoVa
    123
45678910
11121314151617
18
19
2021222324
252627282930 

Szervezetfejlesztés Lean-nel

Szerző: Szabó Anett | 2013. október 14.

Bármilyen területen, ahol emberek dolgoznak termelői vagy szolgáltatói folyamatokban, ott időnként szükség van a folyamatok újragondolására, átértékelésére a vevők szemszögéből, hogy hosszú távon a vállalat profitábilis és versenyképes maradhasson.

Legyenek azok for vagy nonprofit szervezetek, termelők (autóipari és beszállítói, vegyipari, műanyagipar, acél-, alumínium- és fémmegmunkálás, gép és berendezésgyártás, elektronikai, élelmiszeripari, optikai, gyógyszeripar, nyomdaipari, nanotechnológia, energiaipari, gázzal működő készülékek, gumiipar, stb.) vagy szolgáltatók (egészségügy, egyetem, kompetencia felmérés, morálfelmérés, tanácsadás, adminisztratív tevékenységek, mérnöki irodák, ügyvédi irodák, szállodák, informatika, kommunikáció pénzügyi) mindenki számára fontos a hatékonyság és a versenyképesség.

 

 

A termeléshez kapcsolódó adminisztratív folyamatok tökéletlensége és veszteségei okozhatnak veszteséget a gyártásban, továbbá a vevőnek is. A vevői reklamációk 70-80%-a köthető ezekhez a folyamatokhoz. A 36 féle irodai veszteségből csak 7 fő veszteség van a gyártásban, és további 29 az adminisztratív folyamatokban, amelyek közvetlenül növelik a költségeket. Például egy irodai alkalmazott íróasztalának rendbetételével egy év alatt átlagosan 40 órát tölt el, ami évente egy hét kiesést jelent számára.

 

Egy 100 fős cég esetében:

- 100 fő x 40 óra x 4000 ft/óra= 16.000.000 ft/év veszteség

- 100 fő x 40 óra= 4000 óra/év= 500 munkanap/év = 2 főmunkaidős alkalmazott éves munkaideje a bérrel és járulékaival együtt

 

Ennek az újragondolásnak az alapja egyrészt a mélyen gyökerező lean-kaizen filozófia, és a TPS (Toyota Production System- Toyota Gyártási Rendszer). Ezeket a folyamatszemlélet és az emberközpontúság jellemzi, fókuszban a csoportos gondolkodásmód fejlesztésével. Ez a módszer már sok-sok céget vitt sikerre. Azért lettek sikeresek ezek a vállalatok, mert elsősorban a profitabilitást és egyben a vevői elégedettséget befolyásoló három fő tényező fejlesztésére koncentráltak, úgy mint

  • a minőség fejlesztése (Q),
  • a költségek csökkentése(C),
  • és az idő, mint szűkös erőforrás gazdaságos felhasználása (D)

A lean-kaizen személetmódjának alapja a vevő, a veszteségek kivonása során az értékteremtés és hatékonyságnövelés mellett ez határozza meg a folyamat fejlesztések gerincvonalát. Ezáltal nő a vállalat eredményessége a következők által:

  • a padlózat, asztalok, tárolók és a munkakörnyezet tisztasága, rendezettsége nő,
  • a munkaeszközök megfelelő helyen, mennyiségben, minőségben és időben rendelkezésre állnak, nincsenek szükségtelen tárgyak,
  • a folyamatok szabványosítottak, standardizáltak,
  • a vizuális folyamatellenőrzés és üzemvezetés mindenki számára egyértelmű és világos,
  • egyre kevesebb a tűzoltás a mindennapokban,
  • a problémamegoldás természetes és elfogadott, mindennapi tevékenység lesz,
  • a gyártásban korábban raktározásra használt területek szabadulnak fel
  • a gépek tiszták, gondozottak, nincs váratlan leállás, így a tervezett kihozatallak működnek,
  • üzembiztonság nő,
  • üzemhatékonyság növekedik,
  • emberek elégedettsége nő,
  • menedzsment hatékonysága nő.

Az Innovációs Klub rendezvényén előadást tartott:

Vajna István és Csapó Attila

TOYOTA TPS Lean nemzetközi szakértő, Lean-Kaizen szakértő és tréner

Vajna VSM Kft.